[Dalam Pasu] Cara Saya Tanam Pokok Cili 🌢️ & Tomato πŸ…

——— DALAM PROSES PENULISAN ———–

Pengenalan

Artikel ni saya sekalikan sahaja cara tanam pokok cili/lada dan cara tanam pokok tomato.

Tomato ceri + cili padi kampung hijau.

Tanam salah satu pun ok, saya cuma nak promote tanam berjiran.

Cili dan tomato sebenarnya sekeluarga “Nightshade”. Antara pokok Nightshade yang lain termasuk terung, lada benggala (capsicum), dan ubi kentang.

Saya suka tanam pokok cili dengan pokok tomato berjiran (pasu lain-lain lah) kerana:

  • keperluan lebih kurang sama sahaja
  • boleh kongsi struktur penyokong (jaring)
  • lebih banyak bunga untuk tarik lebah
Baru lepas petik. Nak tambah dalam bolognese.

Tak perlu ada kawasan tanah atau kebun pun.

Malahan saya lebih galakkan kebanyakan orang untuk tanam pokok cili dan tomato dalam pasu.

Pokok cili pakai pasu plastik 4-6 inci pun boleh. Tomato kena pasu besar.

Antara kelebihan tanam dalam pasu:

  • Boleh alih-alih untuk cari lokasi sesuai (matahari cukup, senang dapat air, dekat dengan dapur, sesuai dengan dekor, etc).
  • Kalau musim banjir, kurang risiko pokok mati lemas – pasu kan tinggi berbanding tanah
  • Kawal saiz pokok dan kawal penyakit dari tanah rumah (contohnya nematode yang rosakkan akar)
Akar pokok tomato rosak angkara root knot nematode dalam tanah kebun.

Cili/Lada

Hubungan orang kita dengan cili memang bagai aur dengan tebing. Boleh kata tiap-tiap hari makan. Kebanyakan lauk mesti ada letak cili.

Dalam spaghetti bolognese pun saya letak cili untuk tambah oomph.

Cili mungkin kita dah banyak kenal kan. Cili kampung, cili padi/bara, cili besar, cili solok. Yang bukan tempatan termasuk jalapeno (tak pedas langsung) dan habanero (lagi pedas dari cili padi).

Ini cili padi putih. Saya suka guna untuk nasik goreng.

Cili jenis perhiasan pun ada. Berwarna-warni buah dia.

Nak tanam jenis apa, ikut suka anda lah. Saya sendiri pun dah tak keep track dah pasal jenis pokok cili yang ditanam.

Yang ni cili padi kampung. Podas.

Asalkan dapat rasa pedas dia tu kan. Saya suka cili padi.

Oleh sebab permintaan (demand) yang sentiasa tinggi, harga cili boleh kata “mahal” jugak la. Apatah lagi lepas pandemik ni, makin melambung pulak harga saya tengok.

Nasi lebihan semalam, goreng dengan cili dan telur pun dah sedap. Tambah sos tiram sikit ke, perasa nasik goreng sikit ke.

Dah jimat RM5-8 kat situ berbanding makan luar. Sikit-sikit jadi bukit. Tomyam tapau hambar? Ha petik cili tambah lagi pedas dia.

Tomato

Tanam tomato sendiri lebih sedap dan manis berbanding tomato supermarket. Ini kerana kita boleh biarkan tomato “masak” lebih sikit kat pokok sebelum tuai (tunggu seminggu selepas jadi merah).

Kita biarkan merah seminggu kat pokok, jadi manis macam anggur.

Tomato pun besar ada, kecil ada, panjang ada. Bentuk labu (orang panggil beefsteak) pun ada ! Bila masak bukan setakat berwarna merah – oren, kuning dan ungu pun ada.

Saya ringkaskan sahaja secara kasar – kita boleh bahagikan kepada dua kategori:

  • Determinate (saya panggil “terhad” dalam BM)
  • Indeterminate (saya panggil “tak terhad” dalam BM)

Determinate. Untuk senang ingat, anggap determinate ini sebagai limited. Selalunya buah tomato jenis besar.

Tak masak lagi. Jenis besar selalunya tinggi 5-6 kaki sahaja. Sesuai untuk apartment.
  • Selalunya buah tomato jenis besar (macam letak dalam burger, sandwich, nasik ayam)
  • Tinggi maksimum hanyalah sekitar 5 kaki (tidak perlukan struktur penyokong yang tinggi)
  • Selalunya akan mati sendiri selepas habis “musim” berbuah (macam timun lah)

Indeterminate pula boleh anggap sebagai unlimited (tak unlimited pun sebenarnya). Selalunya jenis kecil.

Jenis kecil selalunya tinggi 10+ kaki. Perlu penyokong. Sesuai untuk rumah landed.
  • Selalunya buah tomato jenis kecil (seperti tomato ceri)
  • Tiada tinggi maksimum (selalunya saya biarkan sehingga 8 hingga 10 kaki sebelum trim)
  • Boleh berbunga/berbuah banyak kali tanpa “musim”

Secara teorinya, tomato indeterminate (macam tomato ceri) tidak akan mati tetapi dalam pengalaman saya, hasil menurun. Elok kita tanam keratan baru (saya tunjuk kat bawah-bawah nanti).

Saya kurang suka tanam tomato besar sebab perosak suka masuk dalam buah dan bertelur. Tapi ini kat kebun saya (banyak pokok dan bahan reput), mungkin anda tanam kat rumah anda ok saja.

Kalau flat/condo/apartment mungkin lebih sesuai tanam tomato jenis besar sebab pokok tomato jenis tu hanya 5-6 kaki sahaja.

Gambar Semangat

Seperti biasa, saya sertakan sedikit gambar pokok cili dan tomato untuk beri sedikit semangat.

Semai Benih

Kedua-dua pokok cili dan tomato ada banyak jenis.

Contoh benih cili keluaran Mango Garden.

Memang berbuku-buku kalau nak kenali semua jenis pokok cili dan tomato. Jadi saya ringkaskan saja lah.

Secara peribadinya, saya suka tanam cili padi/api/bara yang jenis cluster. Cili pedas kecil yang berbuah tegak dan banyak sekaligus.

Benih Baba Smart Grow bagus jugak.

Untuk tomato, kegemaran saya adalah tomato ceriSakura“.

Keluaran Green World. Benih nombor 318.

Ini hanyalah tomato ceri biasa yang berwarna merah apabila masak. Boleh tahan manis dia dan selalunya lebat juga berbuah.

Untuk kedua-dua pokok cili dan tomato, saya suka benih keluaran Green World dan Baba Smart Grow. Mango Garden pun ok.

Kadang-kadang, cili kering dari pasaraya pun saya biarkan je atas tanah. Kalau nasib baik, ada la anak pokok cili yang keluar.

Teknik “campak” ni kadar percambahan sangat rendah. Ikut nasib.

Pokok tomato, saya tidak galakkan untuk guna benih dari buah tomato yang dibeli, sebab kebanyakannya adalah jenis hybrid (kacukan). Kita tak tahu jenis apa yang akan tumbuh nanti.

Saya sarankan pakai paket benih sahaja dulu untuk pastikan yang tumbuh tu adalah jenis pokok cili dan tomato yang kita nak.

Kalau tengok rupa benih tomato dan cili, kita boleh nampak logik kan yang diorang (dan terung) ni sekeluarga. Kecil comel je.

Benih cili rupa lebih kurang saja dengan benih tomato.

Nak semai, saya suka pakai cara seed tray. Tabur terus pun boleh, tapi banyak risiko.

Letakkan seed tray dalam multipurpose tray dan isi air.

Pakai kapas muka pun boleh, tapi sila pindah dalam pasu kecil berisi kompos lepas keluar kotiledon.

1-2 benih tomato/cili dalam setiap kotak seed tray. Itu benih tomato.

Berbanding bendi dan timun, saya suka semaikan saja banyak-banyak walaupun hanya nak 3-5 saja.

Boleh pakai 50% coco peat/coir (sabut kelapa) + 50% kompos. Simple saja, tak perlu rumitkan.

Nak senang, beli je seedling mix.

100% coco peat/coir sahaja tidak digalakkan sebab tiada nutrien…kecuali kalau letak baja cecair, tapi saya tak galakkan cara tu untuk beginner.

Jangan pakai tanah rumah sebab mampat sangat. Ada juga risiko penyakit dan perosak seperti semut (dia gi bawak lari benih kang).

Atau pun kalau nak senang, beli saja media semaian seperti Baba Seedling Mix. Nak pakai tanah campuran kompos pun boleh.

Yang penting, ada kompos untuk nutrien.

Contohnya kalau seed tray ada 40 kotak, semai saja 20+ benih cili belah kiri dan 20+ benih tomato belah kanan. Sekotak tersesat 2-3 benih pun tak apa lah.

Benih cili keluar lambat sikit. Dalam seminggu.

Semai lebih bukan sebab masalah kadar percambahan. Setakat ni memang boleh kata benih dari paket yang saya beli, memang sekurang-kurangnya 80% bercambah.

Lebihan anak-anak benih pokok cili dan tomato yang tidak terpilih untuk kita pindah tanam boleh simpan sebagai backup.

Tanam 2-3 dulu, yang lain biar sebagai backup.

Berbanding anak pokok lain, saya tengok anak pokok cili dan tomato ni macam manja sikit. Terlebih matahari sikit, terlebih baja sikit, terkena perosak sikit, boleh merajuk dan mati terus.

Lepas dah matang, senang saja nak jaga. Cuma peringkat bulan pertama ni saya tengok cerewet sikit berbanding, contohnya, anak pokok terung.

———– MAAF, TENGAH DALAM PROSES PENULISAN LAGI——-

saya publish awal untuk masuk Google cepat sikit

Tanam (Pindah-Tanam)

Cili

Saya suka pindah-tanam bila anak pokok cili/tomato dah ada 2-3 daun betul (bukan kotiledon).

Nak tunggu seminggu lagi pun boleh.

Nampak beza kotiledon (panjang tajam) dengan daun betul?

Anak pokok cili/tomato boleh pindahkan ke pasu plastik 4-6 inci (macam kat nursery) atau ke pasu besar terus.

Saya sarankan, untuk beginner, pakai pasu 4-6 inci dulu. Plastik ke, tanah liat ke, sabut kelapa ke, polybag ke, tak kisah lah.

2-3 bulan kemudian baru alih ke pasu besar sikit, macam 8-12 inci.

Pasu 4-6 inci

Kelebihan:

  • Saiz pokok cili terkawal (rimbun kalau selalu cubit)
  • Cepat sikit berbuah
  • Senang alih untuk cari tempat optimum (matahari ngam-ngam, senang siram, dekat nak petik, etc)
  • Kos tanah murah

Kekurangan:

  • Saiz pokok cili terkawal (kalau nak tinggi, boleh upgrade pasu)
  • Risiko terlebih letak baja
  • Jadual siraman lebih ketat
  • Kurang stabil (tersepak, kucing langgar, etc)

Pasu 8-12 inci (atau lebih)

Saya nak pokok cili tinggi, jadi tanam dalam pasu besar 12 inci.

Tomato

Jangan beri pasu contact dengan tanah. Seeloknya gunakan piring untuk alas pasu.

Ada kawasan simen yang kena pancaran matahari, tu lagi bagus.

Nematod root-knot sangat suka buat jahanam kepada akar pokok cili/tomato ini, nanti remuk hati pula tengok tiba-tiba layu. Saya banyak kali terkena.

Tetapi kalau nak tanam atas tanah kadang kala tiada masalah pun. Cuba lah, tetapi bersedia untuk ambil anak pokok kalau nampak tanda-tanda layu.

Penyokong

Siram

Matahari

Separuh teduh. Kurangkan cahaya terik.

Baja

Epsom salt

Kompos semasa anak benih.

NPK seimbang apabila dah mula berbunga

Baja ikan bila dah mula banyak berbuah

Potong/Pangkas

Pendebungaan

Perosak/Penyakit

Tuai

Terima Kasih