[Dalam Pasu] Cara Saya Tanam Pokok Timun Jepun 🥒

Pengenalan

Timun adalah antara sayur yang paling senang nak dimakan, macam bayam brazil. Tak perlu masak, basuh saja. Potong nipis-nipis, memanjang, menebal, potong empat, potong lapan, potong kiub.

Takyah potong pun tak apa, gigit je terus!

Saya paling suka timun dalam sushi dan juga bersama satay. Satu lagi hidangan timun mudah yang saya suka buat adalah sandwich timun: roti (kalau boleh, bakar), mentega dan hirisan nipis timun.

Hasil timun banyak sangat…buat sandwich pun jadi lah.

Selain itu, kadangkala saya bagi hirisan timun sebagai treat kepada ikan peliharaan herbivor seperti ikan bandaraya. Kepit dengan pemberat (contohnya sepit besi lebih) dan tenggelamkan dalam kolam/akuarium. Keesokan paginya, tinggal kulit sahaja.

Cara tanam pokok timun lebih kurang sahaja tak kira jenis. Tetapi untuk artikel ini, saya ingin fokus pada timun Jepun sahaja. Nak tanam timun lain pun boleh ikut artikel ni, tiada masalah.

Ini timun Belanda (Dutch cucumber). Cara sama, cuma kecil berbanding timun Jepun. Saya rasa jenis ni lebih sesuai untuk dibuat jeruk macam dalam Big Mac tu.

Pada saya, dalam banyak-banyak jenis pokok timun yang boleh ditanam di rumah…timun Jepun lah saya rasa paling berbaloi. Pendapat saya sahaja.

Tengok di pasaraya. Bandingkan timun Jepun (hijau tua solid) dengan timun biasa (belang hijau muda hijau tua). Tengok harga 1kg timun Jepun dengan harga 1kg timun biasa.

Timun biasa (7 inci) vs timun Jepun (12 inci).

Antara kelebihan tanam pokok timun Jepun yang saya tengok, kalau bandingkan dengan timun lain:

  1. Buahnya panjang-panjang. Hasil berukuran 8 inci hingga 12 inci itu perkara biasa. Timun biasa macam yang dapat dengan satay selalunya dalam 5-8 inci sahaja.
  2. Isi lebih sedap, kurang “masam” dan kurang lendir . Saya tak tahu lah nak cakap macamana, kena rasa sendiri.
  3. Daripada pengalaman saya, buah lebih lebat. Yang ini mungkin ikut kebun masing-masing lah. Lain kebun lain hasil kan.
Ini laptop 13 inci. Maaf tak centered.

Jadi…nak tanam pokok timun ini, pada saya, kena tahu 3 perkara:

Pertama, pokok timun adalah tumbuhan menjalar yang pandai memanjat sendiri. Kita kena sediakan sokongan (trellis). Ada macam-macam jenis, ikut atas kreativiti masing-masing. Saya suka pakai jaring nylon ikat pada besi slotted angle. Ringkas sahaja.

Menegak 90 darjah pun tak apa!

Kedua, pokok timun dalam sebulan setengah sudah mula berbuah dan boleh kutip hasil…dalam jumlah yang banyak dan bertubi-tubi.

Ini mungkin mendatangkan masalah “tak termakan wehh”. Oleh itu, kalau tanam di rumah, maksimum dua sahaja pokok timun…kecuali kalau teknik polybag gantung, itu berbuah sikit-sikit.

Kat rumah tak berbaloi buat teknik gantung. Saya nak tunjuk saja.

Ketiga, pokok timun merupakan tumbuhan yang sangat sekejap sahaja jangka hayat dia. Daripada pengalaman saya, umur 3-4 bulan dah mula mati. Boleh cabut pokok timun dan campak ke dalam longgokan kompos untuk dijadikan baja.

Ok lah saya dah tak ada idea nak tulis panjang-panjang pengenalan. Mari kita teruskan.


Gambar Semangat

Seperti biasa lah kan. Mari saya tunjukkan gambar hasil dahulu sebagai bahan api pembakar semangat.

Lagi perbandingan saiz timun biasa vs timun Jepun.
Hasil daripada 2 pokok dalam 2 pasu berumur 2 bulan, jangkamasa 2 hari.
Kalau tanam dalam tanah/garden bed, lebat macam ni lah berbuah. Seronok tapi tak termakan. Hasil pokok timun dalam pasu dah cukup sebenarnya.
Itu iPhone 5 kot (tinggi dalam 5 inci). Lupa dah, lama sangat gambar ni.
Campuran hasil timun Belanda dan Jepun (2 pokok, 2 hari).


Semai Benih

Biasalah tanaman popular kan, timun ada macam-macam jenis. Jenis pendek termasuk timun Cina dan timun Belanda (menggerutu sikit).

Untuk timun Jepun, saya suka benih keluaran Baba Smart Grow. Dalam sepaket dapat berpuluh-puluh. Boleh simpan buat semai untuk setahun. Tak perlu guna semua terus.

Pada saya, untuk permulaan, tanam satu atau dua pokok timun Jepun dahulu. Benih timun Jepun jenama Baba ni, daripada pengalaman saya, memang hampir 100% akan bercambah.

Semai lebih sedikit, dalam 3-4 biji benih. Maksudnya ada anak benih kita perlu buang nanti. Semasa ambil anak benih dari paket, pastikan tangan kering ya. Rosak pulak benih yang tak guna lagi tu.

Untuk permulaan, saya tidak galakkan tabur terus benih ke atas tanah (tak kira lah atas tanah kebun atau tanah dalam pasu). Saya sarankan semai asing dahulu.

Membazir satu hal, satu lagi adalah kemungkinan benih dibawa lari oleh serangga. Kadang-kadang boleh terpelanting akibat hujan lebat tiba-tiba. Anak benih kecil ada risiko dimakan oleh siput.

Semai terus di tanah kalau benih nak expire. Letak banyak untuk kurangkan risiko. Lepas tu pilih satu sahaja pokok pemenang, yang lain gunting.

Jadi untuk artikel timun Jepun ni…saya ingin tunjuk teknik semai pakai kapas muka. Ini bukanlah satu-satunya cara semai, cuma saya nak tunjukkan sahaja contoh teknik semai yang lain sikit.

Untuk cara semai yang lain, sila rujuk artikel bendi dan terung.

Ini pakai sarang telur. Letak atas dulang cetek berisi air (siram-dari-bawah).

Mula-mula, isikan dulang cetek atau piring cetek dengan air. Ini saya pakai dulang yang dapat dengan pasu panjang plastik dari kedai Mr DIY. Yang buat tadah air siraman lebih tu.

Pakai air paip sahaja, tak perlu canggih. Ini hanyalah variasi untuk teknik “siram-dari-bawah” macam saya guna untuk semai benih terung dan bendi. Letak banyak supaya tidak cepat kering.

Susunkan kapas muka dalam dulang. Kapas muka petak kecik tu. Saya gunakan jenama Premier, tetapi itu tak penting pun. Yang penting air terserap, tidak cepat koyak, dan akar boleh tembus.

Apabila dah kapas muka dah nampak basah, susun biji benih timun Jepun atas kapas. Satu kapas muka, satu biji benih. Senang nak pindah-tanam nanti.

Selepas sehari dua. Tak perlu letak banyak macam ni. 3-4 dah cukup.
Nak keluar “daun” kotiledon dah tu. Yang merah tu benih Baba.

Buat masa sekarang, tidak perlu letakkan dulang/piring di tempat yang menerima cahaya matahari. Namun begitu, lebih bagus kalau boleh letak di tepi tingkap (menghadap barat kalau boleh).

Selalunya dalam sehari dua kita sudah boleh nampak akar keluar dari dalam benih. Hari ketiga atau keempat kita boleh nampak dua “daun” pertama (kotiledon).

Contoh dua “daun” pertama (kotiledon). Ini pakai sarang telur.

Keluar lambat sedikit tak apa…mungkin 5 hari. Tetapi kalau dah seminggu tak nampak apa-apa lagi, kemungkinan besar benih sudah tak elok. Beli sahaja benih lain.

Kapas muka tiada nutrien. Oleh itu, selepas dalam seminggu, kita perlu pindahkan ke tanah. Awal sedikit berbanding teknik semai dalam pasu plastik kecil atau sarang telur.

Sama sahaja teknik dulang siram-dari-bawah. Cuma pakai sarang telur. Potong sikit lubang di bawah supaya air mudah terserap.

Oleh itu, kalau rasa cara kapas muka ni tidak sesuai dengan anda, boleh sahaja gunakan cara lain. Saya cuma nak tunjuk contoh sahaja.

Sebenarnya kebelakangan ini, saya sendiri gunakan teknik pasu semaian kecil seperti dalam artikel bendi utuk semai benih timun Jepun ni.

Contoh pasu semaian kecil. Pakai coco peat (sabut kelapa_ + kompos.

Pasu kecil boleh biar lama sikit sebelum pindah-tanam. Tapi pastikan dapat cahaya matahari selepas seminggu (tingkap barat atau luar rumah). Kalau boleh, teruskan siram-dari-bawah pakai dulang.


Tanam (Pindah-Tanam)

Anak benih timun ni, saya selalu pindah-tanam awal (dalam seminggu). Tidak tunggu daun sebenar pun. Keluar kotiledon pun sudah cukup.

Boleh pindah-tanam dalam pasu besar atau tanah dah ni.

Kalau nak lambat sedikit, tunggu sehingga keluar satu daun sebenar. Lepas tu terus pindah-tanam.

Nampak tak beza kotiledon dan daun sebenar?

Kenapa saya buat begitu? Pokok timun (tak kira la timun Jepun ke Belanda ke British ke Persian ke) merupakan pokok tinggi berjangka hayat pendek. Kita perlu “latih” akar awal-awal untuk kejar masa.

Ambik contoh sawi, walaupun jangka hayat lagi pendek, pokoknya kecil sahaja. Tidak perlu “latih” akar sangat. Biarkan dalam dulang semaian (seed tray) dua tiga minggu pun tak apa.

Pokok timun kan tinggi, jadi akar pun kena panjang dan besar. Oleh itu, awal-awal kita tunjukkan ruang untuk akar pokok timun membesar untuk cari bekalan nutrien.

Boleh terus tanam dalam garden bed atau tanah, tiada masalah. Kalau tanam banyak, pastikan jarak lebih kurang 1 kaki.

Ini saya letak dekat sangat (6 inci kot). Jarakkan lagi.

Kalau nak tanam dalam pasu, pastikan lebar sekurang-kurangnya 10 hingga 12 inci. Dalam pun lebih kurang…tetapi lagi dalam lagi bagus (macam pasu besar tinggi warna hitam tu).

Pasu ni 12 inci (1 kaki).

Untuk tanah dalam pasu, pakai lah tanah campuran mana-mana pun. Contohnya 8-in-1. Tak perlu pakai yang canggih-canggih.

Yang penting, jangan pakai tanah sekeliling rumah. Campur dalam 30-50% tak apa. Tanah rumah boleh mampat dalam pasu dan lemaskan akar. Kalau tanam terus atas tanah rumah tak apa.

Antara tanah feveret saya. Pakai tanah lain pun boleh.

Kalau pakai teknik semai atas kapas muka, boleh tanam terus dengan kapas sekali. Kapas tu jangan buat stail lampin (lambat akar nak keluar). Tanam flat sahaja kapas tu dalam tanah, atau cabut.

Nampak tak kapas? Ini saya tanam dalam garden bed.

Batang anak benih timun bagi dalam sedikit ya. Seperti pokok tomato, akar akan keluar dari bahagian batang yang tertanam. Lagi dalam, lagi banyak akar boleh keluar, lagi bagus.

Tanam sehingga kotiledon dan daun hampir-hampir mencecah tanah. Belakang pokok, cucuk satu penyokong pendek (contohnya potongan buluh). Buat “hoop” sekeliling anak pokok timun pakai garden twist tie dan ikat pada batang penyokong.

Jangan lupa letak penyokong di belakang anak pokok timun.

Kemudian, taburkan baja kompos tebal-tebal di sekeliling anak pokok timun. Baja organik lemah seperti kompos memberikan nutrien peringkat awal yang tidak buat anak pokok “terkejut”.

Ini kompos sawit. Kompos tahi kambing pun boleh. Daun kering pun boleh.

Untuk beginner, elakkan dahulu baja kimia seperti NPK semasa pindah-tanam. Kalau terlebih nutrien, anak pokok timun boleh jadi melecur dan kemungkinan boleh mati terus.

Kalau boleh, selepas letakkan baja kompos, letakkan pula sungkupan (mulch) seperti sabut kelapa atau serpihan kisaran kayu. Mulch tolong jaga suhu tanah dan melambatkan tanah jadi kering. Selain tu, mulch akan mereput dan jadi baja tambahan. Convenient.

Contoh sabut kelapa (coco peat/coir) sebagai mulch.

Dah setel semua tu, boleh lah siram. Untuk siraman kali pertama, buat lama sikit. Biar sampai air naik pun tak apa.

Contoh siram selepas pindah-tanam. Itu anak pokok bunga matahari.

Kita nak pastikan nutrien dari baja kompos masuk dalam tanah, dan juga bagi lampu hijau kepada akar anak pokok timun untuk membesar dengan lebih cepat.

Akhir sekali, semburkan neem spray. Ini ikhtiar untuk halau serangga-serangga perosak yang suka makan anak pokok timun.

Contoh neem spray selepas pindah-tanam anak sawi.

Sembur bagi kena atas bawah daun. Kalau pindah-tanam semasa matahari tengah terik (waktu tengahari), tunggu sehingga senja/malam baru sembur.

Sembur masa matahari terik nanti tergoreng pulak anak pokok timun akibat kandungan neem oil. Waktu pagi/senja/malam tak apa.

Struktur Penyokong (Trellis)

Seperti saya cakap dalam bahagian Pengenalan, pokok timun merupakan pokok menjalar yang pandai memanjat sendiri. Dia ada keluarkan “tangan” untuk pegang dan panjat.

Tendril ni akan lilit pada apa-apa struktur.

Struktur penyokong tidak perlu buat awal-awal. Semai dahulu benih. Beberapa minggu selepas pindah-tanam baru bina struktur penyokong. Sementara tu, batang penyokong pendek yang kita cucuk belakang anak pokok timun tu dah cukup.

Dia lilit sini dulu. Dalam 3 minggu baru capai tinggi yang perlukan struktur.

Pada saya, struktur penyokong (ada orang panggil para, junjung, apa semua saya pun tak tahu dah) atau trellis ni kita buat seringkas yang boleh. Kalau ada pagar rumah bentuk jaring, letak saja pasu pokok timun sebelah pagar rumah dan biar dia menjalar. Pokok timun boleh menjalar dan panjat struktur yang condong ↗, tegak ↑ dan mendatar → (sebagai “atap”).

Ini condong pastu mendatar. Pakai bahan lebihan sahaja (paip, buluh). Tinggi dalam 6 kaki.

Pokok timun Jepun saya boleh sahaja panjat walaupun tegak macam tu, tidak perlu condong.

Buat seringkas yang boleh. Ini tegak terus (tinggi 9 kaki).

Untuk mudahkan pokok panjat, pakai jaring nylon. Ikat pakai cable tie pada rangka besi atau kayu (paip PVC mungkin tidak cukup kukuh). Bila pokok mati nanti pun senang nak tarik.

Cara paling senang, beli sahaja rangka besi jenis terowong dari Lazada atau Shopee. Cuma perlu pasang jaring nylon sahaja. Senang cerita. Nanti timun pun berbuah atas kepala kita, seronok petik.

Boleh juga buat bentuk A seperti khemah. Contohnya beli batang buluh panjang dan ikat jaring. Atau pun bentuk terowong petak macam kontena. Asalkan ada jaring.

Kalau tiada ruang macam saya, boleh buat menegak. Gunakan besi slotted angle sebagai rangka, dan ikatkan jaring nylon menggunakan cable tie. Besi itu saya tukul dalam 1 kaki dalam tanah, dan tebuk “pemegang” di tembok batu.

Besi slotted angle boleh beli kat kedai hardware. Pakai cable tie untuk ikat jaring nylon.

Besi slotted angle ini boleh melending kalau tinggi-tinggi. Kita kena sandarkan (atau ikat atau tebuk) pada tempat lebih kukuh seperti tembok batu, tiang kayu ke. Ikut rumah masing-masing la kan.

Kalau nak tinggi, kena ada “pemegang” supaya kukuh. Sandarkan saja ke dinding pun ok dah (kira jadi condong sikit lah).

Pada saya, bahagian membina struktur ini lah yang seronok. Kita ikut kreativiti masing-masing dan gunakan bahan apa yang ada. Gantung sahaja jaring nylon di dinding pun boleh.

Saya pernah nampak ada rumah yang gantung jaring macam atap dan biarkan daun pokok timun dan petola jadi teduhan. Timun-timun bergantungan atas kepala. Cantik sangat.


Matahari

Kalau baca artikel-artikel dari negara empat musim, boleh kata kebanyakan akan kata “pokok timun perlukan matahari penuh” – itu betul untuk negara dia yang mempunyai UV index yang rendah.

Lebih kurang macam pokok tomato. Kawasan dia, ya, kena matahari penuh. Cuaca negara kita, kalau tanam pokok tomato di kawasan matahari penuh, gugur la bunga dia sebab panas sangat.

Struktur tinggi lebih banyak matahari tapi susah sikit nak petik.

Untuk kita di Asia Tenggara ni…tak perlu matahari penuh pun. Kalau boleh, matahari penuh. Bukan tak boleh matahari penuh macam pokok tomato. Cuma kalau tak ada kawasan matahari penuh (5-6 jam), tidak apa.

Matahari tengahari.

Pastikan daun-daun bahagian atas yang paling banyak kena cahaya matahari. Daun-daun bawah boleh buang sahaja.

Daripada pengalaman saya, matahari belah pagi pun dah cukup. Saya pernah tanam di kawasan yang dapat cahaya matahari dari pukul 8 pagi hingga 12 tengahari sahaja. Dalam 3 jam cahaya matahari lembut, dan sejam cahaya matahari terik.

Nampak layu sedikit semasa panas tak apa.

Jumlah hasil ternyata kurang sedikit, tetapi masih cukup. Kalau bandingkan hasil pokok timun yang saya tanam di kawasan yang dapat matahari dari pukul 10 pagi hingga 4 petang, memang yang 6 jam matahari tu lebih banyak.

Matahari pagi.

Jadi kalau rumah anda ada kawasan kosong yang dapat matahari dalam 4-6 jam, dah cukup. Nak tanam di balkoni pun boleh. Ya, hasil kurang sedikit…tetapi macam saya cakap, 2 pokok timun pun tak termakan. Kalau rasa hasil tak cukup, tanam banyak lagi next time.


Potong Daun Bawah

Pokok timun mempunyai daun-daun yang lebar dan besar. Lagi besar daripada tapak tangan kita. Ini bagus untuk memaksimakan cahaya matahari yang diterima untuk proses fotosintesis.

Yang tak bagusnya, daun-daun ni mungkin berebut nutrien (dan air). Ini boleh buat pokok timun banyak fokus pada maintenance daun sahaja. Maksudnya lambat tinggi/panjang dan lambat berbunga.

Kalau banyak sangat daun, boleh layu sebab air tak cukup dalam pasu.

Lebih-lebih lagi kalau tanam dalam pasu. Kalau tanam dalam tanah atau garden bed tak la nampak sangat.

Daun belah bawah macam ni, buang. No mercy. Bunga biarkan.

Disebabkan pokok timun ni mempunyai jangka hayat yang pendek… kalau boleh, kita kena main belanjawan nutrien sedikit. Kalau malas pun tak apa, cuma hasil kurang puas hati lah.

Cara main belanjawan nutrien untuk pokok timun senang sahaja: selalu buang daun bahagian bawah. Biarkan dalam 5-10 daun sahaja di bahagian atas sekali sebagai wakil untuk fotosintesis.

Banyak ni pun dah cukup.

Daun-daun yang dibuang tadi boleh letakkan di pangkal pokok timun, biarkan reput jadi baja (macam kanibal pulak).

Biarkan reput. Baja percuma.

Dengan cara ni, pokok timun akan lebih cepat membesar. Makin tinggi/panjang, makin banyak tempat untuk bunga keluar, makin banyak hasil timun.

Bahagian bawah nak botak macam ni. Boleh buat lagi kemas. Saya pemalas.

Kalau tanam dalam pasu, boleh juga potong cabang. Saya tak buat pun. Kita panggil ni sistem single stem. Cabang-cabang pokok timun selalunya akan berbunga dan berbuah juga seperti batang utama.

Biarkan batang utama sahaja. Jujurnya saya sendiri jarang buat.

Untuk tanaman timun Jepun dalam pasu, nutrien kemungkinan tak cukup untuk tampung cabang tambahan dan hasil timun Jepun mungkin kurang panjang. Terpulang lah itu penting atau tak.

Nampak ada cabang baru yang keluar dari batang utama, potong dan letakkan di pangkal pokok…atau pun boleh tanam semula dalam pasu semaian (buang bunga/putik dahulu). Nanti jadi pokok timun baru. Tak perlu semai benih.

Sekali lagi saya cakap: belanjawan nutrien untuk pokok timun ini lebih kepada tanaman dalam pasu. Masalah ruang akar sahaja. Pada saya, kalau tanam atas tanah atau garden bed, tak lah perlu sangat.

Pendebungaan

Seperti pokok-pokok berbuah yang lain seperti betik, mangga, terung, timun, dan sebagainya…pokok timun perlu berbunga dulu.

Secara ringkasannya, pendebungaan bermaksud pollen (debunga) dalam bunga jantan dan betina pokok timun ni saling ziarah-menziarahi, baru buah timun akan keluar.

Pokok timun ada kedua-dua bunga jantan dan bunga betina. Maksudnya satu pokok sahaja pun boleh berbuah.

Saya pakai cara organik iaitu tarik serangga pollinator seperti lebah/kelulut. Ini cara paling senang.

Lebah kelulut ni antara serangga pollinator paling membantu untuk kebun.

Secara ringkasnya ada dua cara utama untuk debunga untuk saling ziarah-menziarahi ni: serangga (seperti lebah) dan angin/udara.

Lebah masuk bunga timun untuk cari madu, debunga melekat pada bulu lebah dan tumpang pergi ke bunga timun yang lain.

Kalau kawasan rumah kita kurang lebah (contohnya), pendebungaan kurang. Apabila pendebungaan kurang, buah timun pun kurang.

Cara untuk tarik lebah (dan serangga pollinator lain) adalah tanam banyak pokok bunga. Contoh bunga yang senang adalah bunga butang, bunga matahari, dan zinnia.

Bunga matahari jenis kecil, bukan jenis buat kuaci. Banyak nektar (bahan buat madu) ni, geng-geng lebah suka!

Saya juga tanam pokok bunga air mata pengantin yang “berkongsi” jaring dengan timun. Lebah/kelulut datang kenduri bunga air mata pengantin dan singgah juga di bunga pokok saya yang lain seperti cili, tomato, bendi, terung.

Bunga sayur berbuah lain pun boleh tolong tarik lebah. Ini bunga terung.

Kalau kurang bunga dan kurang angin, boleh ketuk-ketuk sikit batang pokok timun pakai jari. Buat lah seminggu sekali, kira sampai 10 ke. Sekurang-kurangnya debunga berterbangan la jugak.


Siram

Timun banyak pakai air dan jadual siraman perlu sekata.

Batang pokok boleh “terbelah” kalau jadual siram tak menentu (timer saya rosak).

Kalau siram manual, pada saya siram sahaja dalam setengah minit. Lebih sikit pun tak apa. Yang penting, tanah cukup air semasa cahaya matahari ada supaya pokok boleh fotosintesis.

Saya lebih sarankan pakai micro-drip irrigation. Tak ada timer pun tak apa, asalkan siram pada masa yang lebih kurang sama setiap hari.

Kalau tekanan air kuat, biarkan dalam 10 minit pun dah cukup. Pokok saya banyak (tekanan air tak cukup), jadi saya biarkan sahaja micro-drip irrigation tu menitik dalam 30 minit setiap hari. Lebih air tak apa, pasu kan ada lubang di bawah.

Tak perlu kuat macam ni pun tak apa. Titis-titis pun dah cukup.


Baja

Untuk jadual pembajaan, 2 minggu sekali dah cukup kalau tanam di rumah. Kalau rasa rajin, boleh juga baja seminggu sekali…tetapi kurangkan sedikit jumlah kalau pakai baja kimia seperti NPK.

Secara kasarnya, buah timun tidak perlukan nitrogen (N dalam NPK) sangat sebab bukannya sayur daun. Tetapi untuk kebanyakan orang, saya sarankan pakai sahaja NPK seimbang. Tak perlu rumitkan.

Kalau tengok bahagian Pindah-Tanam tadi, masa mula-mula kita pakai baja organik. Ini supaya anak pokok timun tidak terkejut dan mungkin layu akibat terlampau banyak nutrien.

Antara contoh baja organik yang boleh digunakan:

  • Daun kering + sabut kelapa (coco peat/coir)
  • Kompos sawit
  • Tahi kambing (atau kompos tahi kambing)
  • Kompos tahi lembu (atau dah diproses jadi pellet)
  • Kompos tahi ayam (atau dah diproses jadi pellet)

Nak pakai baja organik sampai pokok mati pun boleh, tetapi seminggu sekali pastikan lapisan sentiasa tebal sekeliling pokok.

Ini contoh kompos tahi kambing.

Kalau rasa yakin, boleh sahaja taburkan NPK seimbang yang lemah sedikit. Contohnya nombor NPK 5:5:5. Tabur jarak sikit dari akar.

Selepas dah berbunga, boleh perkenalkan NPK seimbang yang kuat sedikit contohnya NPK 15:15:15. Letak dalam 3 cubit mesra jarak sedikit dari akar.

Kalau boleh, letakkan baja blood meal untuk bekalan nutrien Phosphorus lebih untuk bunga pokok timun. Kalau tak ada, tak apa.

Ingat, jarak sikit dari akar.

Teruskan letak lapisan baja organik seperti masa mula-mula pindah-tanam setiap 2 minggu sekali. Bezanya kali ini ada tambahan baja NPK pula. Itu sahaja.

Untuk kebanyakan orang, pada saya repeat sahaja macam di atas setiap dua minggu sampai lah pokok mati. Kita bukannya kena maksimumkan hasil macam tanam pokok timun di ladang.

(Langkah bawah adalah optional)

Apabila dah nampak pokok timun mula berbuah, boleh lah tukar kepada NPK penggalak buah yang banyak Potassium (K) seperti 12:12:17. Sama saja 3 cubit mesra, jauh sikit dari akar, setiap 2 minggu bersama lapisan baja organik.

Baja cecair pun boleh, contohnya NPK 7:17:35. AB pun boleh. Ini pada saya gunakan kalau dah biasa tanam pokok timun. Awal-awal pakai jenis tabur je dulu.

Ini saya gunakan NPK 15:3:20 sebab nak habiskan. Nombor Phosphorus kurang kan, jadi saya tambahkan baja bone meal (maaf tak nampak) untuk phosphorus.


Perosak/Penyakit

Pada saya…tak perlu fikir sangat lah penyakit dan perosak pokok timun ni. Selalunya masalah paling selalu saya dapat adalah kumbang dan belalang.

Kumbang makan daun. Ini melon beetle rasanya, saya tanam honeydew sebelah.

Cara pencegahan? Neem spray setiap minggu dan tanam pokok bunga (contohnya bunga matahari). Tak perlu buat lebih-lebih sebab jangka hayat pokok timun ni singkat saja.

Kalau tanam di kawasan kurang peredaran udara, pokok timun boleh dapat serangan fungus. Jadi jangan letak pasu pokok di tempat yang angin tak lalu. Contohnya sudut tembok batu atau dinding.

Fungus (pokok honeydew, keluarga timun).

Kadangkala siput pun boleh pergi pekena batang pokok timun. Daripada pemerhatian saya, siput hanya target pokok timun yang dah lemah/berpenyakit. Yang sihat rasanya dia buat taktau je.

Batang pokok kena makan siput.

Tetapi sebagai pencegahan, tabur sahaja lah racun siput.


Tuai Hasil

Selalunya selepas bunga yang nampak macam baby timun (bunga betina) tu dah “melekat”, kita boleh expect untuk boleh petik timun tu dalam seminggu lebih. Sekejap saja!

Bunga hujung tu nampak “layu” tetapi tak gugur. Maksudnya buah timun akan mula membesar. Betul atau kebetulan saja, saya tak tahu.

Dalam sehari dua lepas bunga “melekat”, kita dah boleh nampak bentuk timun.

Maaf blur pulak.

Timun berbuah tidak serentak jadi apabila dah start musim tuai (dalam sebulan setengah), kita kena selalu perhati mana yang perlu petik.

Selalunya kita nampak macam buah timun tu tengah “printing“. Dia bukan membesar dengan sekata. Dia akan menggemuk dari atas dahulu. Dalam seminggu siap lah. Jadi tak perlu panik ya.

Ini bukan timun cacat, cuma in progress.

Pada saya, masa paling sesuai untuk tuai adalah semasa buah timun tu dah nampak saiz yang gemuk sekata tetapi masih banyak “duri”. Agak-agak je. Terlambat sikit tak apa.

Ini tua sikit. Masih boleh petik lagi.

Cara petik saya tak ada pendapat. Gunting je lah kot.

Gambar blur lagi. Aduhai.
Campuran hasil timun Belanda dan Jepun (2 pokok, 2 hari).


Kesimpulan

Pokok timun Jepun pada saya paling bagus sekali untuk ditanam di rumah. Kalau nak tanam dalam pasu, pastikan berukuran paling kurang 1 kaki (12 inci) – lagi besar lagi bagus.

Untuk permulaan, tanam satu atau dua pokok timun sahaja. Hasil terlebih cukup, lebih-lebih lagi kalau pendebungaan bagus.